Wednesday, October 10, 2012

Toffe Peer piekt te vroeg

Ik beken, ik ben competitief. Mijn vrouw klaagt er vaak over. Waarom geniet ik niet rustig van de natuur op een mooie wandeltocht? Te langzaam en te weinig adrenaline. Iemand moet de eerste, snelste en beste zijn. Vervelend dat mijn zoon genetisch belast is. Hij kreeg voor zijn verjaardag het voetbalcomputerspel FIFA13 en veegde mij meteen van het veld. Waarop ik stiekem de geheime trucs van het spel op internet opzocht. Na een week 'keiharde training' won ik afgelopen weekend eindelijk eens. Maar zal ik mijn eenmalige hoogtepunt kunnen verlengen? Waarschijnlijk wacht mij het lot van Peer Steinbrück, de uitdager van Angela Merkel voor het Duitse kanselierschap. Even de roes van de verrassingsaanval, maar toch te vroeg gepiekt.


Velen vinden Steinbrück, de derde musketier van het SPD-leiderstrio, een verademing in de politiek. Zeker vergeleken met Merkel. Onverbloemde uitspraken, soms controversieel. Zijn opmars in de peilingen verrast dan ook niet. Steinbrück profileert zich als financieel expert, die de banken hard aanpakt en de crisis beter oplost dan Merkel. Een gevaarlijke strategie, met zijn politiek verleden. Als minister van Financiën en minister-president van Noord-Rijnland-Westfalen was hij verantwoordelijk voor het toezicht op West LB, de grote Landesbank die faalde. Als minister van Financiën in de eerste regering-Merkel bezwoer hij na de val van Lehman Brothers dat de Duitse banken en de economie robuust waren. De crisis was Amerikaans. Maar even later moest Hypo Real Estate gered worden, en belandde de Duitse economie in een zware recessie.

Steinbrück mag geen gevaar zijn voor Merkel, tenzij hij zich in de eurocrisis van haar kan onderscheiden. Meer tijd voor Griekenland, meer politieke unie, een schulddelgingsfonds en, wie weet, eurobonds. Merkel kennende, zal zij die onderwerpen de komende maanden elegant overnemen, alsof ze altijd al van haar waren. Slecht nieuws voor Steinbrück, maar goed nieuws voor Europa. Door Steinbrücks komst zal Merkel iets meer in haar kaarten moeten laten kijken en een socialer gezicht krijgen.

Peer Steinbrück wacht in de politieke arena mogelijk hetzelfde lot als mij, thuis met FIFA13. Mijn zoon heeft namelijk iets van Merkel en heeft mijn moeizaam verworven trucs in een fractie van een seconde al afgekeken. Nu verlies ik weer. Binnen een jaar heeft Steinbrück misschien tijd om met mij een partijtje FIFA13 te spelen.

Deze column verscheen vandaag in het Belgische dagblad "De Tijd".


No comments:

Post a Comment